ASHTANGA VINYASA MYSORE STYLE PÅ YOGADEVI

Mysore Style program

Det traditionella sättet att praktisera Ashtangayoga.

Vi har ett stort utbud av yogaklasser på våra ordinarie terminsscheman och lång erfarenhet av att undervisa i yogans ädla konst.

Med Mysore Style menas att alla yogar i egen takt efter sin egen andning och har memorerat eller lär sig memorera ordningen på yogapositionerna. Du yogar efter dina egna förutsättningar, läraren finns i rummet och ger individuella justeringar och nya asanas när du är redo. Namnet Mysore Style kommer från staden Mysore i Indien där Ashtanga Vinyasa Yogans grundare Pattabhi Jois verkade.

Fördelar med Mysore Style

:: Du får personlig guidning

:: Du yogar utifrån dina egna förutsättningar

:: Du yogar utifrån ditt andetag i din egen takt

:: Stort urval av mysore klasser på schemat

:: Du bygger upp fysiskt styrka och smidighet

:: Du får ett lugnare sinne

:: Ökad närvaro och koncentration i vardagen

:: Ökar blodcirkulationen

:: Balanserar energiflödet och kroppen från slaggprodukter

Hur går det till på en Mysore-Style klass?

På en mysoreklass praktiserar du tillsammans med andra i grupp men i din egen takt, efter ditt eget andetag och med ditt egna program. Läraren går runt och assisterar dig personligt utifrån dina egna behov och förutsättningar. På så sätt blir mysore style mer individuellt anpassat. Du inleder och avslutar din praktik i egen takt, det vill säga att du kan komma senare än starttid.

Vilken erfarenhet behövs?

Du behöver inte vara avancerad för att gå på mysoreklass, men du bör kunna göra solhälsningarna utantill och ha gått en kort eller lång nybörjarkurs.

Om du är ny får du hjälp av läraren att komma ihåg och memorera positionerna och råd som passar just dig för att gå vidare i din egen takt.

Tips inför Mysore-Style

• Ta med egen yogamatta

• Håll matta och yogakläder rena

• Ta gärna med en handduk/sjal som hjälp till din praktik

• Håll lite ordning runt din matta för din egen och andras trevnad i rummet

• Mantra/asanas-blad finns att få av läraren.

• Praktisera gärna mysore style regelbundet så du får in det som en rutin i din vardag

Öppettider

Studion öppnar 15 minuter innan klassens start och stänger 15 minuter efter avslutad klass. Här kan du läsa mer om helgdagar då vi har stängt. På schemat ser du vilka tider läraren är i rummet och assisterar.

Birkastan: Tomtebogatan 30
Fridhemsplan: Pontonjärgatan 36
Rådhuset: Garvargatan 22

Hur bokar jag mig?

Vi har ett digitalt bokningssystem och du bokar dig max en vecka i förväg på de klasser du önskar. Här kan du läsa mer om hur du enkelt bokar och betalar din klass.

SÅ HÄR BOKAR DU KLASS

Priser

Vill du droppa in när det passar dig, sällan eller ofta, har vi fler olika yogakort att välja bland. Vill du yoga mer än en gång i veckan lönar det sig att köpa termins- eller årskort. Du kan också gå en Mysore-stylekurs.

LÄS MER OM VÅRA PRISER

Led primary

Första fredagen i månaden håller vi en ledd första serie klass istället för vanlig Mysore på morgonen i vår studio vid Rådhuset.  Vill du yoga som vanligt är du välkommen till vår studio i Birkastan.

Du behöver inte göra eller ha gjort hela första serien tidigare utan kan vara med ändå. Läraren kommer att ge alternativ till de svåraste rörelserna eller så hoppar du helt enkelt över de positionerna. Om du går en terminskurs och missat en klass kan du ta igen den här.

För vem? För dig som går på Mysore-style eller går en fortsättningskurs

Datum: 7/2, 6/3, 3/4

Pris: 200 kr, gratis för dig som har termins- eller årskort

Tid: 6.15–7.45

Pris: 200 kr (fritt för dig som har årskort eller tar igen ett missat kurstillfälle)

Plats: Rådhuset, Garvargatan 22

Fullmånedag

Istället för morgonmysore håller vi en ledd yinyoga- och pranayamaklass.

Traditionellt praktiseras inte ashtangayoga på mån-dagar, det vill säga fullmåne och nymåne, då vi enligt yogan påverkas av naturens rytm och därmed månens energi. Kom på en skön och återhämtande yinyoga- och pranayamastund istället. Vi håller klassen varje fullmåne som infaller en vardag. Om du istället vill ha din vanliga Mysorepraktik är du välkommen till vår studio på Tomtebogatan, där är det vanlig Mysore på morgonen.

Alla är välkomna oavsett nivå och erfarenhet.

Datum: 9/3, 8/4, 7/5, 5/6, 2/9, 1/10, 30/11

Tid: 6.15–7.45

Pris: 200 kr (fritt för dig som har årskort eller tar igen ett missat kurstillfälle)

Plats: Rådhuset, Garvargatan 22

Om Ashtangayoga

Dynamisk form av Hathayoga

Ashtangayoga, eller Ashtanga Vinyasa Yoga som den egentligen heter, är uppbyggd i ett specifikt flöde och ordning med solhälsningar, stående, sittande och avslutande positioner.

Fokus är att röra sig i takt med andetaget, rätt linjering och blickfokus för att dra sinnena inåt, då blir yogan meditativ. Asana görs med korrekt linjering av kroppen och i ett specifikt flöde med själva andetag. Då kallas det Vinyasa. Det är en metod till självkännedom som bygger på den 8-faldiga vägen där positionerna görs i en specifik sekvens. Vi använder en andningsteknik som kallas ujjayi, olika positioner (asanas), blickfokus (drishti).

Vad är tristana?

Tristana är det som gör Ashtangayogan unik.

1. Andning och bandhas
En speciell typ av andning som kallas för ujjayiandning som betyder den segrande andningen. Den värmer upp kroppen inifrån och bjuder in subtilkroppen i yogapraktien. Bandhas är energikroppslås i bäckenbotten (mula bandha) och nedre delen av magen (uddiana bandha). Låsen ger stöd för andningen och energin att både hållas kvar i kroppen och att lyftas uppåt. De hjälper också till att hålla den fysiska kroppen stark och aktiverar corestyrkan.

2. Drishti
Drishti betyder blickfokus och det använder vi i ashtangayogan för att dra fokuset inåt och koncentrera oss på det vi utför. Det ger en stadighet i sinnet och håller sinnet närvarande i det som sker.

3. Asana
Själva yogapositionen kallas asana och ger en inre uppmärksamhet och reflektion i det som pågår för stunden.

Åttafaldiga vägen

Ashtangayoga har sitt ursprung i Indien, framförallt i staden Mysore, och är grundad på den åttafaldiga vägen som beskrivs i Patanjali Yoga Sutras.

De åtta olika delarna är;
:: Yama • yttre förhållningssätt
:: Niyama • inre förhållningssätt
:: Asana • yogapositioner
:: Pranayama • andingstekniker
:: Pratyahara • dra sinnena inåt
:: Dharana • koncentration
:: Dhyana • meditation
:: Samadhi • djupt meditativt tillstånd

Yama och Niyama

Yama
Fem etiska principerna och en strävan till en mera harmonisk relation till omvärlden och även till sig själv.

• Ahimsa – icke våld
• Satya – att leva i sanning
• Asteya – icke stjäla
• Brahmacharya – återhållsamhet i våra handlingar
Aparigraha – att inte vara girig

Niyama
Fem förhållningssätt till sig själv och bemötande inifrån.

• Saucha – renlighet
• Santosha – förnöjsamnet
• Tapah – rening, genom kost, tal och fysisk praktik
• Svadhyaya – självstudier
• Ishwara-pranidhana – ödmjukhet inför den universella kraften, släppa taget

Utbildningar i Ashtangayoga

Vill du fördjupa dig eller bli yogalärare har vi utbildningar i Ashtangayoga.. Hösten 2020 startar vi vår 6:e utbildning.