Ashtangayoga, kurser för nybörjare

Är du ny och nyfiken på Ashtangayoga? Gå en nybörjarkurs och lär dig mer. Ashtangayoga bygger upp styrka och smidighet både fysiskt och mentalt, ökar din närvaro och förbättrar din andning.

På nybörjarkurserna ligger fokus på att lära dig rätt linjering i kombination med att hitta ett flöde mellan andningen och rörelsen. Vi går grundligt igenom solhälsningar, stående positioner, några sittande samt en enklare avslutningssekvens.

Efter nybörjarkursen är du välkommen att gå vidare till fortsättningskursen eller droppa in på ledda Ashtangayogaklasser. Du kan även gå intro till Mysore Style för att sedan direkt börja på Mysore Style klasser som är det traditionella sättet att utöva ashtangayoga.

Går du helgintensivkursen eller introklassen till Ashtangayoga är du välkommen att hoppa in på pågående nybörjarkurs.

Det finns matta att låna och vi yogar barfota i vanliga bekväma träningskläder. Omklädningsrum och dusch (ej vid Fridhemsplan) finns. Klasserna är små och personliga, då finns möjlighet att individuellt anpassa positionerna efter var och ens unika förutsättningar.

Efter kursen är du välkommen att börja yoga i egen takt på våra fortsättningskurser i Ashtangayoga.

Du har din egen yogamatta med dig på kursen. Omklädningsrum och dusch (ej vid Fridhemsplan) finns.

Birkastan: Tomtebogatan 30
Fridhemsplan: Pontonjärgatan 36
Vi har även ashtangayogakurser ONLINE

Våra yogastudios öppnar 15 minuter innan klassens start och stänger 15 minuter efter avslutad klass. Här kan du läsa mer om helgdagar då vi har stängt.

Fördelar med yogakurs

När du bokar dig på kurs har du en plats reserverad varje tillfälle och behöver inte tänka på att boka vecka för vecka. Vill du hellre droppa-in när det passar dig köper du något av våra yogakort istället.

Du får även möjlighet att fördjupa dig med en och samma lärare som följer dig och din utveckling under kursens gång samt en plats reserverad för dig varje gång och behöver inte tänka på att boka varje gång.

Missar du en klass under en terminskurs tar du igen så länge kursperioden pågår. Du av-/ombokar själv i bokningssystemet (gäller ej helg-/intensivkurser).

Boka kurs

Via vårt bokningssystem bokar och betalar du din yogakurs. Första gången du gör ett köp skapar du en profil antingen via din webbläsare eller via YogaDevis app på din mobil eller padda. På din personliga sida har du en bra överblick över dina köp och bokningar.

Skapa profil & boka kurs

Kom till vår yogastudio eller yoga med oss online.

BIRKASTAN
ASHTANGAYOGA NYBÖRJARE
INTENSIVKURS
15-16 juni :: 17.30 – 19.30 :: 500 kr
Lärare: Katti Wall Stenberg

KÖP INTENSIVKURS

BIRKASTAN
ASHTANGAYOGA NYBÖRJARE
INTROKLASS
Tisdagar 17.30 – 18.30 :: 150 kr
Lärare: Lotta Gren/Mikaela Svensson

BOKA KLASS I STUDION

ONLINE
ASHTANGAYOGA NYBÖRJARE
INTROKLASS
Tisdagar 17.30 – 18.30 :: 90 kr
Lärare: Lotta Gren/Mikaela Svensson

BOKA KLASS ONLINE

Om Ashtangayoga

Dynamisk form av Hathayoga

Ashtangayoga, eller Ashtanga Vinyasa Yoga som den egentligen heter, är uppbyggd i ett specifikt flöde och ordning med solhälsningar, stående, sittande och avslutande positioner. Fokus är att röra sig i takt med andetaget, rätt linjering och blickfokus för att dra sinnena inåt, då blir yogan meditativ. Det är en metod till självkännedom som bygger på den 8-faldiga vägen där positionerna görs i en specifik sekvens. Vi använder en andningsteknik som kallas ujjayi, olika positioner (asanas), blickfokus (drishti).

Åttafaldiga vägen

Ashtangayoga har sitt ursprung i Indien, framförallt i staden Mysore, och är grundad på den åttafaldiga vägen som beskrivs i Patanjali Yoga Sutras.

De åtta olika delarna är;
:: Yama • yttre förhållningssätt
:: Niyama • inre förhållningssätt
:: Asana • yogapositioner
:: Pranayama • andingstekniker
:: Pratyahara • dra sinnena inåt
:: Dharana • koncentration
:: Dhyana • meditation
:: Samadhi • djupt meditativt tillstånd

Utbildningar i Ashtangayoga

Vill du fördjupa dig eller bli yogalärare har vi utbildningar i Ashtangayoga. Hösten 2020 startade vi vår 6:e utbildning.

Fördelar med Ashtangayoga

:: Du bygger upp fysiskt styrka och smidighet
:: Du får ett lugnare sinne
:: Ökad närvaro och koncentration i vardagen
:: Ökar blodcirkulationen
:: Balanserar energiflödet och kroppen från
slaggprodukter
:: Terapeutisk yoga

Fördelar med Mysore Style (förutom ovanstående):
:: Du får personlig guidning
:: Du yogar utifrån dina egna förutsättningar
:: Du börjar och slutar i egen takt
:: Du yogar utifrån ditt andetag i din egen takt
:: Stort urval av mysore klasser på schemat