Våra yogaformer

Vi har flera olika yogaformer som vi är specialiserade inom. Vi har ashtangayoga för dig som önskar lite mer dynamik, svett och rörelse . För dig som vill ha lite lugnare, mjukare och stilla rörelser har vi många olika alternativ all välja bland som Yinyoga, Mediyoga, Shamanic Yin Flow och Pranayama. Här nedan kan du läsa mer de olika yogaformerna. Du kan boka dig på en klass, gå kurs eller utbildning för dig som vill dela yogan vidare eller fördjupa dig.

Några fördelar med yoga

:: Du får ett lugnare sinne
:: Ger dig bättre kontakt med din andning
:: Du upplever större närvaro i vardagen
:: Ger dig ett bra verktyg mot stress
:: Ökar din medvetenhet
:: Ger dig mer uppmärksamhet inåt
:: Du bygger upp din styrka och smidighet

Ashtangayoga

Dynamisk form av hathayoga

Ashtangayoga, eller Ashtanga Vinyasa Yoga som den egentligen heter, är uppbyggd i ett specifikt flöde och ordning med solhälsningar, stående, sittande och avslutande positioner. Fokus är att röra sig i takt med andetaget, rätt linjering och blickfokus för att dra sinnena inåt, då blir yogan meditativ.

Det är en metod till självkännedom som bygger på den 8-faldiga vägen där positionerna görs i en specifik sekvens. Vi använder en andningsteknik som kallas ujjayi, olika positioner (asanas), blickfokus (drishti).

Ashtangayoga har sitt ursprung i Indien, framförallt i staden Mysore, och är grundad på den åttafaldiga vägen som beskrivs i Patanjali Yoga Sutras. De åtta olika delarna är; Yama (yttre förhållningssätt), Niyama (inre förhållsningssätt), Asana (yogapositioner), Pranayama (andingstekniker), Pratyahara (dra sinnena inåt), Dharana (koncentration), Dhyana (Meditation), Samadhi (djup meditativt tillstånd).

KURSER I ASHTANGAYOGA NYBÖRJAREKURSER I ASHTANGAYOGA FORTSÄTTAREUTBILDNINGAR I ASHTANGAYOGA

AshtangayogaMysore Style

Det traditionella sättet att utöva Ashtangayoga.

Alla yogar i egen takt efter sin egen andning och kan ordningen på positionerna i sin egen praktik. Du praktiserar tillsammans med andra i grupp men i din egen takt efter och ditt eget andetag. Läraren går runt och assisterar dig personligt efter dina förutsättningar.

Mysore Style passar dig som har gått minst en hel termin nybörjarkurs i Ashtangayoga och gärna en helgkurs i intro till Mysore Style och kan göra solhälsningarna utantill, de flesta stående och en enklare avslutning på egen hand.

MYSORE STYLE PROGRAMKURSER I ASHTANGAYOGA MYSORE STYLE

Yinyoga

Konsten att släppa taget

Slappna av på djupet med lugn yinyoga. Yinyoga är en avkopplande yogaform som alla, oavsett tidigare erfarenhet, kan utföra. Den är också ett perfekt komplement till annan fysisk aktivitet såsom löpning eller styrketräning.

I yinyogan fokuserar vi framförallt på bindväven kring höften, låren, bäckenbenet och nedre delen av ryggen. Den utförs liggande eller sittande med avslappnade muskler och under en längre tid, cirka fem minuter i varje position.

Yinyoga är meditation i stilla rörelse. Oavsett vad du får ut av yinyogan rent fysiskt är det en stund att lugna alla tankar.

KURSER I YINYOGAUTBILDNINGAR I YINYOGA

Shamanic Yin Flow

En healingresa hem till hjärtat

Shamanic Yin Flow är för dig som vill komma lite djupare in i dig själv. Vi varvar vi långsamma dynamiska yinrörelser, shamanska guidningar till trummans ljud med andningsövningar och sound healing för att nå djupare in i oss själva.

Shamanic Yin Flow är en healingresa hem till hjärtat. Ingen tidigare erfarenhet krävs, passar alla.

Är du lite stel eller känner dig stressad passar den här yogaformen perfekt då det är mer fokus på den inre upplevelsen. Inga förkunskaper krävs.

Shamanic Yin Flow är skapat från Pernillas egna intuition och det egna utforskandet av den feminina kraften. I Shamanic Yin Flow har hon förenat sina olika erfarenheter och kunskaper inom yoga, shamanism och ayurveda till en yogaform där allt vävs samman och hör i hop.

KURSER I SHAMANIC YIN FLOWUTBILDNING I SHAMANIC YIN FLOW

Mediyoga

Terapeutisk och lugn yoga

En yoga för dig som vill ha hjälp att minska och hantera stress. Mediyoga (medicinsk yoga), är en terapeutisk yogaform med lugna och stärkande yogaövningar, samt andningstekniker. Mediyoga är ett effektivt verktyg mot exempelvis stress, sömnbesvär, ångest, högt blodtryck och rygg- och nackbesvär. Mindfulness (medveten närvaro) följer som en röd tråd genom passet. Passar även för gravida och som rehabyoga.

Vi lägger ner god tid på avslappning och på att etablera den medvetna andningen som är en av de viktigaste teknikerna för att skapa välmående, att varva ner kropp och sinne. Yogapassen varierar mellan lätta mjuka rörelser med inslag ibland av något mer avancerade rörelser med dynamik och uthållighet. Du kan göra övningarna oavsett förkunskap och kan alltid anpassa efter din förmåga. Varje yogapass innehåller också en meditation som avslutning.

KURSER I MEDIYOGA

Yoga Nidra

Kraftfull guidad meditation

Yoga Nidra är en kraftfull guidad meditationsteknik som går på djupet och utförs liggandes i savasana eller i Restorativeyogaposer.

I Yoga Nidra tränar vi oss i att förbli medvetna samtidigt som vi sänker frekvensen till ett djupt vilotillstånd, vilket är läkande för både kropp och sinne.

KLASSER I YOGANIDRAUTBILDNING I YOGA NIDRA

Fördelar med ashtangayoga

:: Du bygger upp fysiskt styrka och smidighet
:: Du får ett lugnare sinne
:: Ökad närvaro och koncentration i vardagen
:: Ökar blodcirkulationen
:: Balanserar energiflödet och kroppen från
slaggprodukter
:: Terapeutisk yoga

Fördelar med Mysore Style (förutom ovanstående):
:: Du får personlig guidning
:: Du yogar utifrån dina egna förutsättningar
:: Du börjar och slutar i egen takt
:: Du yogar utifrån ditt andetag i din egen takt
:: Stort urval av mysore klasser på schemat

Fördelar med yinyoga, shamanic yin flow, mediyoga och pranayama

• Reglerar och balsanserar livsenergi i kroppen
• Lugnande och balanserande för nervsystemet
• Ökar smidigheten i kroppen
• Smörjer och tränar leder, ligament och bindväv
• Bra komplement till annan dynamisk träning
• Ger djup avslappning
• Tränar närvaro i nuet, mindfulness
• Passar alla
• Speciellt bra för rygg, höft och ben

Välkommen till YogaDevi CommunityKom igång med yoga ♡

Yoga för dig som är ny och nyfiken eller inkörd och rutinerad, vill yoga någon gång ibland, varje dag eller fördjupa dig. Traditionell Ashtangayoga varje dag i veckan, morgon och kväll. Vi har även Yinyoga, Restorativeyoga, Mediyoga och Pranayama.

BIRKASTAN Tomtebogatan 30
FRIDHEMSPLAN Pontonjärgatan 36