Våra yogaformer

Vi har flera olika yogaformer som vi är specialiserade inom. Vi har Ashtangayoga, Hathayoga foundation HathaFlow och Coreyoga för dig som önskar lite mer dynamik, svett och rörelse .

För dig som vill ha lite lugnare, mjukare och stilla rörelser har vi Yinyoga, Restorativeyoga och Pranayama.

Söker du efter något som både är stärkande och mjukt har vi Senioryoga, Mediyoga, MeYinyoga och Yoga för stela snubbar. 

För dig som är gravid så har vi Gravidyoga.

För våra yngsta så har vi Barnyoga och för våra större barn finns det Tonårsyoga.

Flera av våra kurser har vi även online.

Här nedan kan du läsa mer de olika yogaformerna. Du kan boka dig på en kurs eller ha fri tillgång till alla klasser med årskort eller terminskort. Du kan även boka med klippkort eller drop-in när det passar dig.

Några fördelar med yoga

:: Du får ett lugnare sinne
:: Ger dig bättre kontakt med din andning
:: Du upplever större närvaro i vardagen
:: Ger dig ett bra verktyg mot stress
:: Ökar din medvetenhet
:: Ger dig mer uppmärksamhet inåt
:: Du bygger upp din styrka och smidighet

Ashtangayoga

Dynamisk form av hathayoga

Ashtangayoga, eller Ashtanga Vinyasa Yoga som den egentligen heter, är uppbyggd i ett specifikt flöde och ordning med solhälsningar, stående, sittande och avslutande positioner. Fokus är att röra sig i takt med andetaget, rätt linjering och blickfokus för att dra sinnena inåt, då blir yogan meditativ.

Det är en metod till självkännedom som bygger på den 8-faldiga vägen där positionerna görs i en specifik sekvens. Vi använder en andningsteknik som kallas ujjayi, olika positioner (asanas), blickfokus (drishti).

Ashtangayoga har sitt ursprung i Indien, framförallt i staden Mysore, och är grundad på den åttafaldiga vägen som beskrivs i Patanjali Yoga Sutras. De åtta olika delarna är; Yama (yttre förhållningssätt), Niyama (inre förhållsningssätt), Asana (yogapositioner), Pranayama (andingstekniker), Pratyahara (dra sinnena inåt), Dharana (koncentration), Dhyana (Meditation), Samadhi (djup meditativt tillstånd).

Ashtangayoga Mysore Style

Det traditionella sättet att utöva Ashtangayoga.

Alla yogar i egen takt efter sin egen andning och kan ordningen på positionerna i sin egen praktik. Du praktiserar tillsammans med andra i grupp men i din egen takt efter och ditt eget andetag. Läraren går runt och assisterar dig personligt efter dina förutsättningar.

Mysore Style passar dig som har gått minst en hel termin nybörjarkurs i Ashtangayoga och gärna en helgkurs i intro till Mysore Style och kan göra solhälsningarna utantill, de flesta stående och en enklare avslutning på egen hand.

Yinyoga

Konsten att släppa taget

Slappna av på djupet med lugn yinyoga. Yinyoga är en avkopplande yogaform som alla, oavsett tidigare erfarenhet, kan utföra. Den är också ett perfekt komplement till annan fysisk aktivitet såsom löpning eller styrketräning.

I yinyogan fokuserar vi framförallt på bindväven kring höften, låren, bäckenbenet och nedre delen av ryggen. Den utförs liggande eller sittande med avslappnade muskler och under en längre tid, cirka fem minuter i varje position.

Yinyoga är meditation i stilla rörelse. Oavsett vad du får ut av yinyogan rent fysiskt är det en stund att lugna alla tankar.

Restorativeyoga

Återhämtande och avslappnande yoga

Djupavslappning med fokus på vårt energisystem. Restorativeyoga är en terapeutisk form av yoga med syfte att läka kroppen från stress, sjukdom och eventuella skador. Genom djupavslappning stimulerar vi det parasympatiska nervsystemet och lugnar ner våra inre organ, vilket ger vår kropp möjlighet att omdirigera vår energi till egen läkningsprocess.

Restorativeyoga passar alla utövare som vill förebygga stress eller behöver återhämta sig under perioder av oro, utmattning, trötthet och livsomställningar.

Vi har Restorativeyoga varannan fredag ojämna veckor.

Mediyoga

Terapeutisk och lugn yoga

En yoga för dig som vill ha hjälp att minska och hantera stress. Mediyoga (medicinsk yoga), är en terapeutisk yogaform med lugna och stärkande yogaövningar, samt andningstekniker. Mediyoga är ett effektivt verktyg mot exempelvis stress, sömnbesvär, ångest, högt blodtryck och rygg- och nackbesvär. Mindfulness (medveten närvaro) följer som en röd tråd genom passet. Passar även för gravida och som rehabyoga.

Vi lägger ner god tid på avslappning och på att etablera den medvetna andningen som är en av de viktigaste teknikerna för att skapa välmående, att varva ner kropp och sinne. Yogapassen varierar mellan lätta mjuka rörelser med inslag ibland av något mer avancerade rörelser med dynamik och uthållighet. Du kan göra övningarna oavsett förkunskap och kan alltid anpassa efter din förmåga. Varje yogapass innehåller också en meditation som avslutning.

Hathayoga :: HathaFlow

Fysisk och stärkande yoga i ditt tempo

Hathayoga är en skonsam form av dynamisk yoga med lätta och mjuka rörelser.

Tillsammans rör vi oss medvetet samtidigt som vi bygger upp en värme inifrån som fyller oss med energi och gör oss smidigare. 

För dig som gärna vill ha en fysisk yoga med tid att hitta in i kroppen. Vi gör både stående, sittande och liggande positioner i ett skönt tempo.

Alla är med utifrån din egen förmåga.

MeYinyoga

Landa i stunden och koppla bort allt annat.

Meyin yoga

En klass där vi låter Mediyogans läkande rörelser vävas samman med Yinyogan stillhet.

Me står för Medvetenhet, Medveten närvaro, Medvetna andetag, Medvetna rörelser, Mediyoga inspirerad stund och Meditation

Yin för stillsamt och tillåtande vilande. Att kärleksfullt möta kroppen på bästa sätt och att ge den bästa förutsättningen för att kunna vila och slappna av på djupet.

Den här klassen passar alla.

Coreyoga

Yoga med fokus på vår mag- och bålstyrka

Vi gör övningar som stärker kroppens kärna, core.

Med yogaövningar för mage, rygg och axlar förbättras vår hållning vilket förebygger rygg- och nackbesvär och får vår livsenergi (prana) att flöda genom kroppen.

Vi ökar även smidighet och flexibilitet i kroppens muskulatur, leder och bindväv. Vi tränar intensivt samtidigt som vi har kul och avslutar alltid med en skön vila.

Inga förkunskaper behövs.

Yoga för stela snubbar

För stel för yoga? Då är den här klassen för dig!

Är du man och brukar du säga att yoga inte är för dig, att du är alldeles för stel?

Då är detta klassen för dig! 

Vår mycket populära ”Yoga för stela snubbar” är för dig som vill komma i form, bli starkare och smidigare genom yoga.

Vi arbetar fysiskt för att stärka och att sträcka ut kroppens muskler och avslutar med en välbehövlig vila.  Alla är välkomna, inga förkunskaper krävs.

Alla kan vara med!

Senioryoga

Stärkande yoga med tid att hitta in i kroppen.

Senioryoga är en skonsam form av dynamisk yoga med lätta och mjuka rörelser.

Vi gör andningsövningar och fysiska övningar som stärker kroppen, mjukar upp leder och tränar balans i ett lugnt och skönt tempo.

Vi gör både stående, sittande och liggande positioner och det går också utmärkt att göra positionerna sittandes på stol.

Alla kan vara med!

Gravidyoga

Lugn och trygg genom din graviditet.

Under graviditeten händer mycket i kroppen.

Med vår yoga speciellt anpassad för gravida förbereder du dig fysiskt och mentalt inför födandet och det ökar ditt och bebisens välbefinnande under graviditeten. 

Vi gör andningsövningar, mjuka och effektiva yogarörelser och bäckenbottenträning. Vi tränar uthållighet, medveten närvaro, att fokusera inåt, djupavslappning och meditation som stärker dina muskler och gör dig starkare både under och efter din graviditet.

Gravidyoga passar både dig som är nybörjare och dig som yogat innan.  Även du som gjort yoga tidigare har stor glädje av det du lär dig på kursen.

Tonårsyoga

Yoga och fredagsmys för dig som är 11-16 år

I tonårsyogan får tonåringen landa i ett sammanhang helt fritt från krav. Alla passen består av väl utvalda övningar som är sammansatta för att bland annat öka energi, koncentration, impulskontroll, självkänsla, styrka och rörlighet. Yogan minskar även oro, ångest och antalet stresshormoner och ger en bättre sömn.

Regelbundet utövande av barn- och ungdomsyoga ger

  • Ökad koncentration
  • Förbättrad impulskontroll
  • Minskad stress
  • Förbättrad kondition och syreupptagning
  • Bättre sömn
  • Starka muskler
  • Ökat rörelseomfång

Fördelar med ashtangayoga och hathayoga

:: Du bygger upp fysiskt styrka och smidighet
:: Du får ett lugnare sinne
:: Ökad närvaro och koncentration i vardagen
:: Ökar blodcirkulationen
:: Balanserar energiflödet och kroppen från
slaggprodukter
:: Terapeutisk yoga

Fördelar med Mysore Style (förutom ovanstående):
:: Du får personlig guidning
:: Du yogar utifrån dina egna förutsättningar
:: Du börjar och slutar i egen takt
:: Du yogar utifrån ditt andetag i din egen takt
:: Stort urval av mysore klasser på schemat

Fördelar med yinyoga, mediyoga och restorativeyoga.

• Reglerar och balsanserar livsenergi i kroppen
• Lugnande och balanserande för nervsystemet
• Ökar smidigheten i kroppen
• Smörjer och tränar leder, ligament och bindväv
• Bra komplement till annan dynamisk träning
• Ger djup avslappning
• Tränar närvaro i nuet, mindfulness
• Passar alla
• Speciellt bra för rygg, höft och ben

Kom i gång med yoga

ÄR DU NY HOS OSS ELLER HELT NY PÅ YOGA? 

Kom och prova-på en valfri klass på schemat eller prova oss och alla våra yogaformer under en hel månad.

DROP-IN VALFRI KLASS :: 220 KRPROVA-PÅ MÅNAD :: 650 KR

GÅ EN YOGAKURS MED OSS

EARLY BIRD!

Boka tidigt rabatt på vårens yogakurser! Säkra din plats senast 1 Januari så får du 10% rabatt.

RABATTKOD: VÅRKURS

Rabatten kan ej kombineras med andra rabatter eller erbjudanden och gäller ej på intensivkurser/workshops.

Vårens kurser startar 30 januari 2023

TILL VÅRENS YOGAKURSER

ÅRSKORT – VÅRT MEST FÖRMÅNLIGA KORT

Vill du yoga mer är 4 gånger i månaden? Då lönar det sig med vårt årskort.

★ YOGA HUR MYCKET DU VILL! Gäller alla yogaklasser på schemat i Järfälla samt online.
NYHET! Reserverad plats på din favoritklass varje vecka.
★ Maila oss på jarfalla@yogadevi.se efter du köpt ditt kort och meddela vilken kurs du vill delta på.
★ ÅRSKORT :: 795 kr/månad eller 8.900 kr
★ VÅRKORT 30/1-18/6 :: 5.200 KR

KÖP ÅRSKORTKÖP VÅRKORT