Husregler Järfälla

Välkommen till YogaDevi Community Järfälla.Vi har några husregler för allas trevnad.

Allmänt

Vi öppnar 15 min innan klassens start. Lämna skor och ytterjacka i entrén. Stäng av mobiltelefonen helt, alternativt på flygplansläge. Ha gärna en lugn och tyst miljö i yogashalan och yogasalen, behöver du prata med grannen på mattan bredvid, gör det med ett mjukt och behaglig röstläge.

Tänk på

All yogapraktik sker på egen risk. Om du är skadad, tar medicin eller går på behandling vill vi att du meddelar läraren.

Toalett och dusch

Vi har toalett och omklädningsrum med dusch. För allas trevnad är det bästa att duscha före yogan. Hinner du inte det kan det vara skönt att ha tvättat sig under armarna och om fötterna.

Vad ska jag ha på mig?

Använd bekväma och rena träningskläder. Yogar gör vi barfota.

Låna yogamatta

Det finns mattor att låna för nybörjare och lugn yoga. Du som går på ashtangayoga fortsättning eller mysore style tar med egen matta och är välkommen att lämna din matta i studion på angiven plats. Ta gärna hem och tvätta din matta med jämna mellanrum. Vi har yogamattor till försäljning.

Sen ankomst

Om du skulle vara sen till yogaklassen, gå in tyst och lugnt för att inte störa i yogasalen.

Mat och dryck i samband med yogapasset

Ät helst inte något stort mål mat 1,5–2 timmar före yogapasset, lättare mat som frukt, nötter eller liknande brukar gå bra. Drick helst inte under yogapasset. Det är också rekommenderat att vänta en liten stund med att äta och dricka efter passet.

Värdesaker

Du ansvarar själv för dina personliga tillhörigheter. Vi har förvaringskorgar för värdesaker inne i yogarummet.

Allergier och hygien

För att respektera allergier ber vi dig att undvika starka parfymer, både före klassen och i omklädningsrummet. Rök heller inte innan klass. Lukten kan vara både besvärande för dem som praktiserar bredvid dig och för läraren i rummet.

Gravid/menstruation

Vid menstruation bör man ta det lugnt de första dagarna eftersom det är en energikrävande period för kroppen. Är du gravid, meddela din lärare.

Om du inte kan gå på en klass

Ibland så kan man inte närvara på klassen. Då bokar du själv av din klass i systemet. Går du kurs kan du ta igen på en annan klass som passar dig under kursperiodens gång gång.

Hur bokar jag av en klass?

– Gå in på ditt konto/mina sidor
– Skrolla ner till ”Mina kurser”
– Leta upp den klassen du inte kan vara med på och klicka på ”Avboka”

Hur bokar jag en missad klass som jag ska ta igen?

– Gå in på ditt konto
– I menyn väljer du ”Boka klass Järfälla”
– Leta upp klassen du vill gå, klicka på klassen
– Klicka på ”Boka”

Kom ihåg att du max kan boka en klass 7 dagar i förväg!

Våra yogaformer

Vi har flera olika yogaformer som vi är specialiserade inom. Vi har Ashtangayoga för dig som önskar lite mer dynamik, svett och rörelse . För dig som vill ha lite lugnare, mjukare och stilla rörelser har vi många olika alternativ all välja bland som Yinyoga, Restorativeyoga och Mediyoga. Söker du efter något som både är dynamsikt och mjukt har vi  Hatha SlowFlow, Fredags Flow, Mjuk Hathayoga och Senioryoga. För de yngre så har vi Barnyoga 6-9 år och Ungdomsyoga 12-16 år.

Här nedan kan du läsa mer de olika yogaformerna. Du kan boka dig på en klass, gå kurs eller utbildning för dig som vill dela yogan vidare eller fördjupa dig.

Några fördelar med yoga

:: Du får ett lugnare sinne
:: Ger dig bättre kontakt med din andning
:: Du upplever större närvaro i vardagen
:: Ger dig ett bra verktyg mot stress
:: Ökar din medvetenhet
:: Ger dig mer uppmärksamhet inåt
:: Du bygger upp din styrka och smidighet

Ashtangayoga

Dynamisk form av hathayoga

Ashtangayoga, eller Ashtanga Vinyasa Yoga som den egentligen heter, är uppbyggd i ett specifikt flöde och ordning med solhälsningar, stående, sittande och avslutande positioner. Fokus är att röra sig i takt med andetaget, rätt linjering och blickfokus för att dra sinnena inåt, då blir yogan meditativ.

Det är en metod till självkännedom som bygger på den 8-faldiga vägen där positionerna görs i en specifik sekvens. Vi använder en andningsteknik som kallas ujjayi, olika positioner (asanas), blickfokus (drishti).

Ashtangayoga har sitt ursprung i Indien, framförallt i staden Mysore, och är grundad på den åttafaldiga vägen som beskrivs i Patanjali Yoga Sutras. De åtta olika delarna är; Yama (yttre förhållningssätt), Niyama (inre förhållsningssätt), Asana (yogapositioner), Pranayama (andingstekniker), Pratyahara (dra sinnena inåt), Dharana (koncentration), Dhyana (Meditation), Samadhi (djup meditativt tillstånd).

Ashtangayoga Mysore Style

Det traditionella sättet att utöva Ashtangayoga.

Alla yogar i egen takt efter sin egen andning och kan ordningen på positionerna i sin egen praktik. Du praktiserar tillsammans med andra i grupp men i din egen takt efter och ditt eget andetag. Läraren går runt och assisterar dig personligt efter dina förutsättningar.

Mysore Style passar dig som har gått minst en hel termin nybörjarkurs i Ashtangayoga och gärna en helgkurs i intro till Mysore Style och kan göra solhälsningarna utantill, de flesta stående och en enklare avslutning på egen hand.

Yinyoga

Konsten att släppa taget

Slappna av på djupet med lugn yinyoga. Yinyoga är en avkopplande yogaform som alla, oavsett tidigare erfarenhet, kan utföra. Den är också ett perfekt komplement till annan fysisk aktivitet såsom löpning eller styrketräning.

I yinyogan fokuserar vi framförallt på bindväven kring höften, låren, bäckenbenet och nedre delen av ryggen. Den utförs liggande eller sittande med avslappnade muskler och under en längre tid, cirka fem minuter i varje position.

Yinyoga är meditation i stilla rörelse. Oavsett vad du får ut av yinyogan rent fysiskt är det en stund att lugna alla tankar.

Restorativeyoga

Återhämtande och avslappnande yoga

Djupavslappning med fokus på vårt energisystem. Restorativeyoga är en terapeutisk form av yoga med syfte att läka kroppen från stress, sjukdom och eventuella skador. Genom djupavslappning stimulerar vi det parasympatiska nervsystemet och lugnar ner våra inre organ, vilket ger vår kropp möjlighet att omdirigera vår energi till egen läkningsprocess.

Restorativeyoga passar alla utövare som vill förebygga stress eller behöver återhämta sig under perioder av oro, utmattning, trötthet och livsomställningar.

Mediyoga

Terapeutisk och lugn yoga

En yoga för dig som vill ha hjälp att minska och hantera stress. Mediyoga (medicinsk yoga), är en terapeutisk yogaform med lugna och stärkande yogaövningar, samt andningstekniker. Mediyoga är ett effektivt verktyg mot exempelvis stress, sömnbesvär, ångest, högt blodtryck och rygg- och nackbesvär. Mindfulness (medveten närvaro) följer som en röd tråd genom passet. Passar även för gravida och som rehabyoga.

Vi lägger ner god tid på avslappning och på att etablera den medvetna andningen som är en av de viktigaste teknikerna för att skapa välmående, att varva ner kropp och sinne. Yogapassen varierar mellan lätta mjuka rörelser med inslag ibland av något mer avancerade rörelser med dynamik och uthållighet. Du kan göra övningarna oavsett förkunskap och kan alltid anpassa efter din förmåga. Varje yogapass innehåller också en meditation som avslutning.

Hathayoga

Mjuk och skonsam yoga

Hathayoga är en mjuk, skonsam och långsam form av dynamisk yoga med lätta och mjuka rörelser.

Tillsammans rör vi oss sakta och medvetet samtidigt som vi bygger upp en värme inifrån som fyller oss med energi och gör oss smidigare. 

För dig som gärna vill ha en lugn yoga med tid att hitta in i kroppen. Vi gör både stående, sittande och liggande positioner i ett mjukt skönt tempo.

Alla är med utifrån din egen förmåga.

Barn och Ungdomsyoga

Kom och var precis som du är

Ungdomsyoga Vi tar en time-out från alla måsten. Vi gör övningar för att hitta lugnet i en värld som kan kännas fylld av krav och stress. Vi jobbar med andning och fysiska övningar för att stärka och balansera kroppen.

Barnyoga Här får du röra på dig och använda din lekfullhet och kreativitet. Vi gör enkla positioner och andningsövningar och tränar på så vis kroppskännedom, koordination, koncentration och balans. Varje klass avslutas med en skön avslappning.

Yoga handlar aldrig om prestation eller tävling, här får alla vara med och du får vara precis som du är.

Fördelar med ashtangayoga

:: Du bygger upp fysiskt styrka och smidighet
:: Du får ett lugnare sinne
:: Ökad närvaro och koncentration i vardagen
:: Ökar blodcirkulationen
:: Balanserar energiflödet och kroppen från
slaggprodukter
:: Terapeutisk yoga

Fördelar med Mysore Style (förutom ovanstående):
:: Du får personlig guidning
:: Du yogar utifrån dina egna förutsättningar
:: Du börjar och slutar i egen takt
:: Du yogar utifrån ditt andetag i din egen takt
:: Stort urval av mysore klasser på schemat

Fördelar med yinyoga, mediyoga och restorativeyoga.

• Reglerar och balsanserar livsenergi i kroppen
• Lugnande och balanserande för nervsystemet
• Ökar smidigheten i kroppen
• Smörjer och tränar leder, ligament och bindväv
• Bra komplement till annan dynamisk träning
• Ger djup avslappning
• Tränar närvaro i nuet, mindfulness
• Passar alla
• Speciellt bra för rygg, höft och ben

Kom i gång med yoga

ÄR DU NY HOS OSS ELLER HELT NY PÅ YOGA? 

Kom och prova-på en valfri klass på schemat eller prova oss och alla våra yogaformer under en hel månad.

PROVA-PÅ DROP-IN :: 100 KRPROVA-PÅ MÅNAD :: 650 KR

INTRODUKTION ASHTANGAYOGA FÖR NYBÖRJARE

En 2-dagars introduktionskurs i ashtangayoga som passar dig som aldrig har yogat tidigare, är nybörjare eller vill ha en repetition av grunderna.

Lördag & Söndag 13-14 Juni kl 12.30-14.45

 

Läs mer om kursen och boka dig här.

INTRO ASHTANGAYOGA

Kom i gång med yoga

ÄR DU NY HOS OSS ELLER HELT NY PÅ YOGA? 

Kom och prova-på en valfri klass på schemat eller prova oss och alla våra yogaformer under en hel månad.

PROVA-PÅ DROP-IN :: 100 KRPROVA-PÅ MÅNAD :: 650 KR

INTRODUKTION ASHTANGAYOGA FÖR NYBÖRJARE

En 2-dagars introduktionskurs i ashtangayoga som passar dig som aldrig har yogat tidigare, är nybörjare eller vill ha en repetition av grunderna.

Lördag & Söndag 13-14 Juni kl 12.30-14.45

 

Läs mer om kursen och boka dig här.

INTRO ASHTANGAYOGA