Information om Covid-19

Med tanke på det virus, Covid-19, som försiggår runtom i världen inklusive Sverige och Stockholm behöver vi alla hjälpas åt för att se till att YogaDevi blir en trygg plats att vara på.

Vi har öppet som vanligt i vår studio och på våra workshops och följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

De absolut viktigaste åtgärderna för att hindra smittspridning just nu är enligt Folkhälsomyndigheten:

  • Stanna hemma om du är sjuk eller känner förkylningssymptom. Det gäller såväl elever som lärare.
  • Ha en god handhygien

Vi kommer också utöver ovanstående vidta egna åtgärder i vår shala för att vi alla skall känna oss så trygga som möjligt.

  • Ta med egen yogamatta. Du kan förvara din matta hos oss, vi har även mattor till försäljning.
  • Ta med egen bomullshandduk/sjal och/eller om du vill ha egen filt.
  • Om möjligt, byt gärna om hemma före och efter klassen.
  • Boka dig alltid på klassen i förväg då får du meddelande om klassen är inställd. Alla våra yogalärare kommer att följa rekommendationerna att stanna hemma vid förkylningssymptom och hittar vi ingen vikarie ställer vi in klassen.

För att öka tryggheten har vi reducerat antal elever på varje klass för att möjliggöra större utrymme mellan yogamattorna.

Enligt Folkhälsomyndighetens rekommendation minimerar vi hands-on adjustments. Om du inte önskar justeringar/hands-on adjustments, meddelar du läraren innan klassen.

Vi följer utvecklingen och lyssnar på Folkhälsomyndigheten. Om vi ser anledning att komma med ytterligare rekommendationer så gör vi det.

Rekommendationer angående idrott och träningsanläggningar med anledning av covid-19. Läs mer.

Frågor och svar om Corona hos Folkhälsomyndigheten.

Varmt välkommen till oss att yoga om du inte känner förkylningssymptom

Namaste,
YogaDevi Community

UPPDATERAD 25 MARS

Våra yogaformer

Vi har flera olika yogaformer som vi är specialiserade inom. Vi har Ashtangayoga för dig som önskar lite mer dynamik, svett och rörelse . För dig som vill ha lite lugnare, mjukare och stilla rörelser har vi många olika alternativ all välja bland som Yinyoga, Restorativeyoga och Mediyoga. Söker du efter något som både är dynamsikt och mjukt har vi  Hatha SlowFlow, Fredags Flow, Mjuk Hathayoga och Senioryoga. För de yngre så har vi Barnyoga 6-9 år och Ungdomsyoga 12-16 år.

Här nedan kan du läsa mer de olika yogaformerna. Du kan boka dig på en klass, gå kurs eller utbildning för dig som vill dela yogan vidare eller fördjupa dig.

Några fördelar med yoga

:: Du får ett lugnare sinne
:: Ger dig bättre kontakt med din andning
:: Du upplever större närvaro i vardagen
:: Ger dig ett bra verktyg mot stress
:: Ökar din medvetenhet
:: Ger dig mer uppmärksamhet inåt
:: Du bygger upp din styrka och smidighet

Ashtangayoga

Dynamisk form av hathayoga

Ashtangayoga, eller Ashtanga Vinyasa Yoga som den egentligen heter, är uppbyggd i ett specifikt flöde och ordning med solhälsningar, stående, sittande och avslutande positioner. Fokus är att röra sig i takt med andetaget, rätt linjering och blickfokus för att dra sinnena inåt, då blir yogan meditativ.

Det är en metod till självkännedom som bygger på den 8-faldiga vägen där positionerna görs i en specifik sekvens. Vi använder en andningsteknik som kallas ujjayi, olika positioner (asanas), blickfokus (drishti).

Ashtangayoga har sitt ursprung i Indien, framförallt i staden Mysore, och är grundad på den åttafaldiga vägen som beskrivs i Patanjali Yoga Sutras. De åtta olika delarna är; Yama (yttre förhållningssätt), Niyama (inre förhållsningssätt), Asana (yogapositioner), Pranayama (andingstekniker), Pratyahara (dra sinnena inåt), Dharana (koncentration), Dhyana (Meditation), Samadhi (djup meditativt tillstånd).

Ashtangayoga Mysore Style

Det traditionella sättet att utöva Ashtangayoga.

Alla yogar i egen takt efter sin egen andning och kan ordningen på positionerna i sin egen praktik. Du praktiserar tillsammans med andra i grupp men i din egen takt efter och ditt eget andetag. Läraren går runt och assisterar dig personligt efter dina förutsättningar.

Mysore Style passar dig som har gått minst en hel termin nybörjarkurs i Ashtangayoga och gärna en helgkurs i intro till Mysore Style och kan göra solhälsningarna utantill, de flesta stående och en enklare avslutning på egen hand.

Yinyoga

Konsten att släppa taget

Slappna av på djupet med lugn yinyoga. Yinyoga är en avkopplande yogaform som alla, oavsett tidigare erfarenhet, kan utföra. Den är också ett perfekt komplement till annan fysisk aktivitet såsom löpning eller styrketräning.

I yinyogan fokuserar vi framförallt på bindväven kring höften, låren, bäckenbenet och nedre delen av ryggen. Den utförs liggande eller sittande med avslappnade muskler och under en längre tid, cirka fem minuter i varje position.

Yinyoga är meditation i stilla rörelse. Oavsett vad du får ut av yinyogan rent fysiskt är det en stund att lugna alla tankar.

Restorativeyoga

Återhämtande och avslappnande yoga

Djupavslappning med fokus på vårt energisystem. Restorativeyoga är en terapeutisk form av yoga med syfte att läka kroppen från stress, sjukdom och eventuella skador. Genom djupavslappning stimulerar vi det parasympatiska nervsystemet och lugnar ner våra inre organ, vilket ger vår kropp möjlighet att omdirigera vår energi till egen läkningsprocess.

Restorativeyoga passar alla utövare som vill förebygga stress eller behöver återhämta sig under perioder av oro, utmattning, trötthet och livsomställningar.

Mediyoga

Terapeutisk och lugn yoga

En yoga för dig som vill ha hjälp att minska och hantera stress. Mediyoga (medicinsk yoga), är en terapeutisk yogaform med lugna och stärkande yogaövningar, samt andningstekniker. Mediyoga är ett effektivt verktyg mot exempelvis stress, sömnbesvär, ångest, högt blodtryck och rygg- och nackbesvär. Mindfulness (medveten närvaro) följer som en röd tråd genom passet. Passar även för gravida och som rehabyoga.

Vi lägger ner god tid på avslappning och på att etablera den medvetna andningen som är en av de viktigaste teknikerna för att skapa välmående, att varva ner kropp och sinne. Yogapassen varierar mellan lätta mjuka rörelser med inslag ibland av något mer avancerade rörelser med dynamik och uthållighet. Du kan göra övningarna oavsett förkunskap och kan alltid anpassa efter din förmåga. Varje yogapass innehåller också en meditation som avslutning.

Hathayoga

Mjuk och skonsam yoga

Hathayoga är en mjuk, skonsam och långsam form av dynamisk yoga med lätta och mjuka rörelser.

Tillsammans rör vi oss sakta och medvetet samtidigt som vi bygger upp en värme inifrån som fyller oss med energi och gör oss smidigare. 

För dig som gärna vill ha en lugn yoga med tid att hitta in i kroppen. Vi gör både stående, sittande och liggande positioner i ett mjukt skönt tempo.

Alla är med utifrån din egen förmåga.

Barn och Ungdomsyoga

Kom och var precis som du är

Ungdomsyoga Vi tar en time-out från alla måsten. Vi gör övningar för att hitta lugnet i en värld som kan kännas fylld av krav och stress. Vi jobbar med andning och fysiska övningar för att stärka och balansera kroppen.

Barnyoga Här får du röra på dig och använda din lekfullhet och kreativitet. Vi gör enkla positioner och andningsövningar och tränar på så vis kroppskännedom, koordination, koncentration och balans. Varje klass avslutas med en skön avslappning.

Yoga handlar aldrig om prestation eller tävling, här får alla vara med och du får vara precis som du är.

Fördelar med ashtangayoga

:: Du bygger upp fysiskt styrka och smidighet
:: Du får ett lugnare sinne
:: Ökad närvaro och koncentration i vardagen
:: Ökar blodcirkulationen
:: Balanserar energiflödet och kroppen från
slaggprodukter
:: Terapeutisk yoga

Fördelar med Mysore Style (förutom ovanstående):
:: Du får personlig guidning
:: Du yogar utifrån dina egna förutsättningar
:: Du börjar och slutar i egen takt
:: Du yogar utifrån ditt andetag i din egen takt
:: Stort urval av mysore klasser på schemat

Fördelar med yinyoga, mediyoga och restorativeyoga.

• Reglerar och balsanserar livsenergi i kroppen
• Lugnande och balanserande för nervsystemet
• Ökar smidigheten i kroppen
• Smörjer och tränar leder, ligament och bindväv
• Bra komplement till annan dynamisk träning
• Ger djup avslappning
• Tränar närvaro i nuet, mindfulness
• Passar alla
• Speciellt bra för rygg, höft och ben

Kom i gång med yoga

ÄR DU NY HOS OSS ELLER HELT NY PÅ YOGA? 

Kom och prova-på en valfri klass på schemat eller prova oss och alla våra yogaformer under en hel månad.

PROVA-PÅ DROP-IN :: 100 KRPROVA-PÅ MÅNAD :: 650 KR

INTRODUKTION ASHTANGAYOGA FÖR NYBÖRJARE

En 2-dagars introduktionskurs i ashtangayoga som passar dig som aldrig har yogat tidigare, är nybörjare eller vill ha en repetition av grunderna.

Lördag & Söndag 13-14 Juni kl 12.30-14.45

 

Läs mer om kursen och boka dig här.

INTRO ASHTANGAYOGA