Yoga

pranayama

Länken mellan kroppen och själen

Andningen är länken mellan kroppen och sinnet samt den fjärde grenen inom Patanjalis åttafaldiga väg. Ordet pranayama betyder andningstekniker eller andningskontroll och ursprunget kommer från prana som betyder livsenergi, yama som betyder disciplin eller kontroll samt ayama som betyder utvidgning eller förlängning.

Det finns många sätt att påverka vår prana. Ett av de mest effektiva sätten är att utöva pranayama. Genom de olika andningsteknikernas effekt har vi möjlighet att balansera vår prana. Vi får en djupare kontakt med vårt andetag och det hjälper oss både i yogan men även i vardagen att hålla andningen lugn oavsett vad som händer. Är andningen lugn är sinnet lugnt.


Pranayama – innan morgonmysore

På måndagmorgnar har vi en ledd pranayama där vi guidar igenom förberedande och pranayama övningar. Tisdagmorgnar till och med torsdagmorgnar är det en öppen klass i ”gröna rummet” där var och en praktiserar i egen takt.

De pranayamaövningar vi gör utgår från Kaivalyadhamtraditionen som har sin grund i Hatha Pradipika, det vill säga klassisk pranayama.

Pranayama på schemat är ingen specifik kurs som du anmäler dig till. Tanken med pranayamaövningarna på morgonen är att komma i kontakt med andningen och lugna ner sinnet inför mysorepraktiken.


Ledd pranayama

Måndagar, 06.00–06.25
Lärare: Pernilla Cristvall/AnneSophie Sjöblom :: Garvarg 22.

Pranayama i egen takt

Tisdagar – fredagar, 06.00–06.25 :: Garvarg 22.


Stängt alla röda dagar och helgaftnar. Läs mer om helgdagarna här.