Yoga

ASHTANGAYOGA

do your practice and all is coming

Enligt ashtangayogan och andra hathayogaformer börjar vägen mot insikt och högre utveckling med rening av den fysiska kroppen.

Ashtangayogan är alltid individuell. I hjärtat av utövandet ligger andningen och den speciella vinyasametoden som underlättar för var och en att följa just sin kropp och sina förutsaättningar. Det gör att nästan alla kan praktisera ashtangayoga oavsett ålder, fysisk kondition eller tidigare erfarenhet av yoga.

Ashtangayoga består av ett antal ställningar ur hathayoga traditionen som binds samman med rörelsesekvenser till olika serier där varje ställlning bygger på den föregående. Det är en mycket dynamisk yoga där andningen styr rytmen och synkroniseras med rörelser så att en intensiv inre värme skapas med en utrensande svettning som föjd.

Ashtanga Vinyasa Yogans tre grundstenar kallas Tristana. Dessa är Ujayii (andningsteknik), Bandhas (kroppslås) och Dristi (fokus). När dessa tre delar synkroniseras och utvecklas i rörelsen skapas ett flöde mellan kropp och andning. Sinnena lugnas och vi ges en möjlighet att gå bortom våra tankar och känslor. Detta leder i sin tur till att vi kan fördjupa vår självkännedom och prana – livskraften frigörs i kroppen.

Ordet ashtanga är sanskrit där ashto betyder åtta och anga betyder steg. För mer än 2000 år sedan definierade Patanjali yogan som 8-delad och menade att alla de åtta delarna av ashtangayoga måste beaktas och praktiseras för att balans skall kunna uppnås. När vi praktiserar ashtangayoga i enlighet med grundaren Sri K. Pattabhi Jois tradition, så börjar vi med steg tre, fyra och fem, den fysiska aspekten av yoga (asanas och andning) tillsammans med ett fokuserat sinne. När kroppen har renats kan vi rikta mer uppmärksamhet till de sista stegen för att göra samma sak med sinnet. Under resans gång så förändras naturligt vårt förhållningssätt till oss själva och vår omgivning i enlighet med de första två stegen. Eller som Pattabhi Jois brukade säga ”Do your practice and all is coming”.

 

boka

Bokas och betalas direkt i vårt bokningssystem.
Yogamattor finns att låna för nybörjare och helgintensivkurser.
Dörrarna öppnas 15 minuter innan klassens start.
Det är bra att boka sig i tid för att garanterat få plats.
Läs mer om våra priser och betalning här.

Efter kursstart kan du maila oss på info@yogadevi.se för att se om det finns platser kvar.

Stängt alla röda dagar och helgaftnar. Läs mer om vilka dagar här.